mandag 24. oktober 2011

Super enkle foto redigerings tips

Jeg har lekt meg litt med bildene mine. Picasa 3 er et gratis bilderedigerings program som er svært lett å lære seg. Er så mye morsomt  man kan gjøre med bildene. Jeg har testet ut flere effekter her. Glød, bløt fokus, ja den har jeg nå brukt en stund, og svart/hvitt fokus. Siste der gjør at farge bevares der man vil ha det. Bare å flytte på et lite kryss som dukker opp midt i bildet, og bestemme seg hvor man vil ha fargen, resten blir svart hvitt. Samme gjelder Glød og bløt fokus. Man justerer også mengden eller intensiteten. Så enkelt. Anbefales  på det varmeste for de som trenger kjapp bildebehandling samt noe som er enkelt  å lære seg. Man kan også legge tekst på bildene ved hjelp av Picasa. Da må man redigere  i Picnic. Den ekstra funksjonen finner  man også kjempe lett.  Justering av skarphet  og eventuell beskjæring av bildene er også piece of cake.




Synes bildene ble veldig vakre jeg. Fryd å se på. Nå er jo disse rosene  mine ganske romantiske fra før, dette ble veldig delikat i tillegg. Farge og svart hvitt kontrast fremhever detaljer så vakkert.















Veldig effektivt hvis bakgrunnen til hovedmotivet har mye som skjer i seg selv. Den bløte fokusen er god  å bruke da.





I vignette detaljer som dette under her, kan man velge hva som blir hovedfokuset akkurat som på bildet ovenfor.





Eller bare fremheve detaljer av noe. Her er noen kuler med bånd som er stemplet sammen med antikke trådspoler. Vakkert ikke sant.



I interiør oversikt bilder er det også genialt.  Dybden i interiøret  kan fremheves ved hjelp av bløt fokus  som her under.
Kasserolle coasteren som henger på knaggrekka er tydelig hovedfokus, men jeg  ønsket ikke at kaffekverna skulle forsvinne helt så  kaffekverna har fått beholde sin varme tre farge mens resten har blitt justert til svart hvitt.





Håper  noen har nytte av tipsene. :) Nei jeg har ikke noe for det.



This post was all about how to enchance tour photos  in Picasa 3. I suggest you use the translator because I dont know the  functions  in Picasa in english.

3 kommentarer:

  1. Hei,igjen.Fint at du har fått ordnet kommentarfeltet. Når jeg trykker på overskriften kommer bare dette innlegget opp.Da skulle vel alt være på stell. Du skriver om at det kanskje er en "bug" som var problemet.Jeg må innrømme at jeg ikke vet hva det er......Klem

    SvarSlett
  2. Oj, så spennende! Sånt no' har jeg veldig sansen for. Liker så godt å leke meg med fotoprogram;o)) Jeg har lastet ned Photoscape som også er veldig enkelt i bruk. Skikkelig gøy!

    Takk for tipsene;o))

    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  3. Omsider kom jeg inn til deg..
    Jeg har også picasa, tar alle mine bilder inn dit, men synes det går så tregt med picnic..men du viser de nydeligste bilder, så må så hvilken versjon jeg har.
    Ha ei fin uke videre, klem fra mæ;)

    SvarSlett

koselige kommentarer.