lørdag 25. juli 2009

Å fange sommeren i et speil

Jeg  når aldri å legge inn noe  på dagtid for tiden. Har så mange baller i luften at  det  halve  kunne vært nok.
Jeg  har  pusset opp en hel masse ting og tang inne  på kveldene og på dagtid har  jeg vroomet i haven samt vært sammen med  ungene. Svooosj så er enda en dag gått. Slik har begge de to siste ukene vært. Sommerferien flyr så alt for hurtig avsted.

Er litt glad i disse ordene  jeg.

Vi skal ikkje sova bort sumarnatta,
ho er for ljos til det.
Då skal vi vandra isaman ute,
under dei lauvtunge tre. 

Då skal vi vandra isaman ute,
der blomar igraset står.
Vi skal ikkje sova bort sumarnatta,
som kruser med dogg vårt hår.

Vi skal ikkje sova frå høysåteangen
og grashoppespelet i eng,
men vandra i lag underbleikblå himlen
til fuglane lyfter veng.

Og kjenna at vi er i slekt med jorda,
med vinden og kvite sky,
og vita at vi skal vera isaman
like til morgongry.
 
Laget av Aslaug L Lygre & Geirr Tveitt

Det er så vakkert, det er  kjærlighet,glede og sommer.
Mens  jeg ikke har sovet har  jeg  pusset opp mange  loppefunn av  ymse slag.
Et  lite speil er en av tingene. Rammen var opprinnelig messing. Først fikk det et strøk svart Hammerite, så to strøk hvit maling. Deretter ble det  fin fint pusse arbeide i krinkler og kroker for å få frem patina og for å fremhevene linjene. Ble riktig fornøyd med det. Nå står det på stas  i stua. Og  jorda  jeg husket  å pusse speilet før jeg satte det frem. ;-)
Når vinteren kommer kan jeg titte på speilet  mitt og  minnes sommeren og se for meg kvite skyer, bleikblå himmel og lauvtunge tre.

IMG_2084
 IMG_2085

IMG_2087
Klokka er halv to. Det anger  sommer  i haven. Det tusler  i hekken og suser i kornåkeren. Fuglene  tar sin lille dupp før de snart står opp igjen. Snart kan jeg se rødmen på himmelen og vite at en ny dag rinner og en ny dag venter. Men først skal jeg besøke hodeputa en stund  og drømme om lauvtunge tre.


3 kommentarer:

  1. Så flott det ble!! Har selv et speil i messing som jeg gjerne skulle ha gitt en makeover. Takk for tipset! Nyt sommeren, men husk å ta en blund innimellom,)

    SvarSlett
  2. Heisann!
    Kom ved en ren tilfeldighet til å havne her på bloggen din,og her var det masse flott:)
    Speilet ble nydelig, så gøy å forandre ting med enkle knep!
    Kjempekost innlegg, og ikke skal en vel sova bort sumarnatta, en skal nyte den i fulle drag!
    Kos deg videre og god helg!
    Titter gjerne innom igjen:)

    SvarSlett
  3. Hei igjen!
    Du lurte på hvordan plansjene var laget,(måtte jo bare lage noen selv når jeg ennå ikke har funnet noen)og jeg gjorde som følger: Gå inn på: http://www-lu.hive.no/plansjer/
    Videre til de klassiske undervisningsplansjene og under botanikk div planter. Der finner du masse fine plansjer:)

    Disse printer jeg ut i str A4, og limer dem til et stykke stiv kartog i samme str,og tar hull til oppheng med ei kratig hullmaskin(slik at det går gjennom kartongen)
    Synes de blir ganske søte.
    Lykke til om du vil prøve:)

    SvarSlett

koselige kommentarer.